Posted by: asniza | Januari 2, 2008

Sebelum Mulakan Latihan Potty

Sebelum sesi latihan ke tandas dimulakan… anda boleh mula panaskan badan anak anda dulu… taklah member terkujatkan….Terangkan tentang fungsi asas badan (dan tandas!)… Masa salin lampinnya, katakan… “Bila adik makan, badan ambil sikit makanan tu, lebihnya kena buang… jadi yak atau kencing. Macam sampah…”

Biar dia lihat anda buang air di tandas. Tutup yang perlu ditutup. Katakan… “Mama yak atas ni… kakak yak atas tu” (tunjuk potty dia.)

Bila dia buang air besar dalam lampin, bawa dia ke tandas… tunjukkan anda buang najis dia ke dalam lubang tandas… katakan… “Ni tempat buang yak kakak…” Biar dia tahu, lampin bukan tempat najis, tempat najis adalah lubang tandas..

Lakonkan adegan anak patungnya atau apa-apa patung binatang gunakan potty… Mungkin sambil tu anda boleh nyanyikan lagu khas.. tak perlu lirik yang puitis atau berima, cukup sekadar lirik ciptaan ibu sendiri yang entah apa-apa, janji anak anda suka (alah dia mesti suka punya! kan..). Biar dia tengok potty tu rileks dan menyeronokkan..

Latih anak duduk atas potty… Seelok-eloknya pagi-pagi sebelum dia mandi, atau sebelum dia tidur, minta dia duduk di pottynya… tapi jangan lah harap terus dia nak… sekurang-kurangnya bila tiba masa latihan betul nanti tak lah jenuh sangat kita nak menyuruh dia duduk atas potty….

dari ratuhati.com


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: